Modelo de software como estrategia de productividad para los cuerpos académicos y grupos disciplinares en las instituciones de educación superior / A software model as a productivity strategy for the Faculty in institutions of higher education
Abstract
La presente investigación realizada desde el enfoque cuantitativo de tipo exploratorio (Hernández, R., 2006), presenta resultados del desarrollo de una herramienta de software como Sistema Web, para el control y la recopilación de información sobre las investigaciones aplicadas de los trabajos recepcionales realizados por los integrantes el Cuerpo Académico (CA) de IngenierÃa de Software (IS) de la División Académica de Informática y Sistemas (DAIS), en la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (UJAT). Su propósito es agilizar y optimizar el proceso de revisión de los trabajos recepcionales y mantener una base de datos orientada a objetos con actualizaciones de los registros y tener resultados para búsquedas de datos en el control de los tÃtulos y trabajos recepcionales que hasta el momento se han realizado. Como objetivo de la investigación, el Sistema Web (Academic Storage) permitirá proveer de resultados estadÃsticos para alimentar la productivad académica del CA de IngenierÃa de Software ante el Programa para el Desarrollo Profesional Docente (PRODEP), antes Programa de Mejoramiento del Profesorado (PROMEP).DAIS está dirigido hacia el CA ya que no hay un sistema automatizado que corresponda a estas funciones necesarias. AsÃ, se obtiene una herramienta eficaz  para llevar el control de trabajos digitales con un amplio almacenamiento en distintas áreas de las TIC, sustituyendo la evaluación y corrección de los estatus de trabajos recepcionales en proceso de titulación y los que se mantienen en colección para uso académico y como estrategia del objetivo general de PRODEP.References
Alcaraz, Rafael (2007). The successful entrepreneur. Third Edition, McGraw Hill, Mexico, pp. 43- 45.
Alvarez, P & López, M. (2012). Systematization of information for the Administration of Large Digital Collections. Cunduacán, Tabasco. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.
Library Ing. Cesar Palacio Tapia O. (2012). Juarez Autonomous University of Tabasco, campus Cunduacán, Tabasco, Mexico.
Burelo, N. & Alvarez, B. (2007). Digital Library of Theses and Research Projects DAIS. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Cunduacán, Tabasco, Mexico.
Cruces, E. (2011). Second Report of Activities DAIS-UJAT 2011-2012. Cunduacán, Tabasco, Mexico.
Cruces, E. (2013). Third Report of Activities DAIS-UJAT 2012-2013. Cunduacán, Tabasco, Mexico.
Elmasri, R & Navathe, S. (2002). Fundamentals of Database Systems. University of Texas at Arlington. USA, third edition.
Hernández, I. A., Osorio, H. N., (2012). Thesis Educational Multimedia Software Based on XML Environments for Diffusion UJAT Institutional Gender Programme. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Cunduacán, Tabasco.
Hernandez, R. (1990). Research Methodology 1990-1997. 1st edition, Villahermosa, Tabasco. UJAT.
Horacio, O. (2009). Thesis. Research Methodology. Catholic University of Salta, Campo Castañares. Salta, Argentina.
Jiménez, A. & Aguilera, N. (2008). Development of an Information System for Automation Research Projects (Case IPC-DAIS). Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Cunduacán, Tabasco, Mexico.
Jiménez, Y. C. & Alcudia, J. L. (2013). Online systematized evaluation of a business management system with Aspect Oriented Programming using the metric of reliability. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Cunduacán, Tabasco, Mexico.
With the purpose of promoting the development and dissemination of research in education in Latin America, the RECI Ibero-American Journal of Computational and Informatic Sciences adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as an open access publication. open. This means that any user can read the full text of the articles, print them, download them, copy them, link to them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow you to specify the rights of use of an open access journal available on the Internet in such a way that users know the publication rules. The authors who publish in this journal accept the following conditions: The authors retain the copyright and give the journal the right of first publication, with the work registered with the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided that they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal. Authors are allowed and recommended to publish their work in I Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of published work